A DÉLUTÁNI SZUNDI IGENIS HASZNOS

2015. 11. 03.


 

A napközbeni szundikálás nem csak kellemes elfoglaltság, de már tudományosan is bizonyított, hogy több szempontból hasznos és előnyös.

Mint mindig, ha alvásról van szó fontos megemlíteni, hogy mindenkinek egyéni szokásai és preferenciái vannak, ezért lehet, hogy valakinek ez hiábavaló badarságnak tűnhet.

A legtöbb embernél ébredés után hat-hét órával kezdődik el az agy lemerülése, ugyanis ez az az időpont, amikor az aznapi energiamennyiségünk apadni kezd. Továbbá ekkor már túl vagyunk az ebéden, ami még jobban megnehezíti a koncentrálást.
Kutatások igazolják, hogy minél jobb körülményeket teremtünk a sziesztához, annál hatásosabb. Keressünk egy csendes, sötét, hűvös helyet, ugyanis ezek az apróságok segítenek abban, hogy könnyedén álomba szenderüljünk. A legtöbb alváskutató egyetért abban, hogy akkor a leghatásosabb a délutáni szunyókálás, ha negyven percnél nem tart tovább. A rövidebb ideig tartó szundikálás nem engedi az agyat mély álomba merülni, így az alvás pozitív hatási érvényesülnek. Ha mély álomból riadunk fel, pont az ellenkezőjét érjük el, álmosabban ébredünk fel és ennek megfelelően, dekoncentráltabbak és ügyetlenebbek leszünk.

Egy amerikai kutató még a kilencvenes években végzett el egy kísérletet NASA pilótákkal. A repülőgéppilóták kevesebb, mint fél órát aludtak munka közben (addig a másik pilóta vezetett), így 54 százalékkal nőtt az éberségük, a teljesítményük pedig 34 százalékkal. Ráadásul ezek a pozitív hatások ébredés után több óráig tartottak.
A délutáni alvás elsősorban komolyabb szellemi vagy fizikai igénybevétel esetén előnyös, hiszen javítja a memóriát, segít a koncentrálásban, a tanulásban és megakadályozza az agy információkkal való „túltöltődését”.

A legfontosabb, amit észben kell tartanunk, ha délután aludni szeretnénk egy kicsit, hogy soha nem szabad az éjjeli, normális pihenés pótlására használni. A szieszta elsősorban a szellemi felfrissülést kell, hogy szolgálja, így ha kifejezetten azért akarunk napközben aludni, mert álmosak vagyunk, akkor nézzük meg, hogy éjjel eleget alszunk-e!

Somogyi Marianna

Értékesítési csoportvezető



Kommentek