ÁLOMITTAS VEZETÉS

2014. 11. 14.


 

Egy mai autóban egyre több elektronikai fejlesztés szolgálja a biztonságot, néhány autó már tud önállóan parkolni, de a kocsit továbbra is alapvetően a sofőrnek kell irányítania, ő gyorsít, fékez, kanyarodik.

Statisztikák szerint a közúti balesetek leggyakoribb oka a rosszul megválasztott sebesség, de szorosan követi a kialvatlanság, mely minden negyedik baleset esetében szerepel, mint kiváltó ok.

A hosszú, egyenletes sebességű utazás, viszonylagos mozdulatlanság monoton zúgással kombinálva könnyen elaltathat egy sofőrt. A városi forgalom még a nagyon fáradt vezető figyelmét is leköti, de néhány egyenletes sebességű, egyenes szakasz elegendő lehet ahhoz, hogy elszundítson, egy hosszú éjszakai autópályás szakaszon pedig még könnyebben megtörténhet a baj.

A legjobb ellenszer természetesen a pihenés, de ezt nem mindenki engedheti meg magának a határidő tartása vagy más tényező szorításában. Ha a fáradtság ellenére is hosszú utat kell megtennünk, többféle eszközzel készülhetünk az elalvás kivédésére.

Az alábbiakban felsorolunk néhány általános módszert az éjszakai vezetők réme ellen.

Aki azzal él, ihat kávét, energiaitalokat, bár ezek hatóidejét nehéz kiszámítani. A sok folyadékfogyasztás több megállást is eredményez, ami segít ébren maradni. A hidegben nehezebb elaludni, mint a kényelmesen meleg belterű autóban, tehát a fűtést kikapcsolva és az ablakot letekerve időnként érdemes beengedni a menetszelet. Lehet hallgatni pörgős zenét, nagy hangerővel, még jobb, ha éneklünk is hozzá. Ha társasággal vagy családdal vezetünk, az egyik utastársunk szóval tarthat minket.

Nem jó megvárni, amíg bekövetkezik az önkéntelen, úgynevezett mikroalvások időszaka, mert azok ellen már nehéz védekezni, inkább vállalni kell egy kis alvást parkolóban, pihenőben. Ha erre nincs idő, hatásos a gyakori megállással egybekötött néhány tornamozdulat: guggolás, hajlítások, ugrálás, nyújtás segíthetnek felfrissíteni a vérkeringést.


 

Szilágyi Márta

Beszerzési vezető



Kommentek